maanantaina, maaliskuuta 22, 2010

Honshu-trippi: Kioto

Seuraavana Kioto. Kioto desu.

Eli, saavuttiin Kiotoon sitte perjantai-iltana, löyettiin itellemme majapaikka semmosesta ulkomaalaisten reppumatkailijoitten hostellista. Ihan oli kyllä hyvä ja siisti paikka. Käytiin vielä ulkona hieman kiertelemässä, ja hakemassa sapuskaa, ja mentiin sitte takasin nukkumaan, jotta jaksetaan seuraavana päivänä turismoida.

Aamulla mentiin juna-asemalle hankkimaan bussikortit, ja kysymään tietä bambumetsään. Saatiin kortit ja päätettiin ihan aluksi lähteä jo metikköön, kun se ois varmaan nätti näin aikasten. ja olihan se.

Bambuista kuulu vielä tosi ihana kolke ko ne kolisi yhteen tuulessa :3

Päädyttiin vissiin joittenki kiinalaisten perhealbumiinki, ko ne halus ottaa siellä meidän kanssa kuvan :'D

Arashiyaman bambumetsien samurai/ninja-tunnelmista palattiin keskustaan, ja napattiin sitte toinen bussi Fushimi Inari -taishalle.

Kisumisu

Kisumisu kakkonen

Oliki sitte jo pimeää, ennenkö päästiin takasin keskustaan, ko ei meinattu löytää bussipysäkkiä. :'D
Mietittiin, että josko sitä vielä jaksais Tojia käydä vilasemassa....

Kioto Tower

Otettiin sitte kuitenki taksi sinne. Kuski sano kyllä, että paikka on jo kiini tähän aikhaan illasta, mutta ei se metä haitannu, räpsittiin vain sitte muutama kuva ja läksittiin takasin hostellille.
Eeva hoksas, että Tojin pihalla on sunnuntaina kirpputori, joten päätettiinki käydä siellä sitte uudestaan aamulla. Mutta voi video että siellä oliki lössiä, huh. ja paljon vanhaa tavaraa ja krääsää, ja ruokaa ja vaatetta... Löysin sieltä käytetyn kimonon 3000 jenillä (~25€).

Seuraavaksi lähettiin kohti Kinkakujia. Oli taas niitä loistavia päähänpistoja hypätä pois bussista ennen juna-asemaa, että "kyllä tästä varmaan menee sinne busseja, pakko tässä on olla jossain bussipysäkki"... no eipä sitte ollu. Tuli taas talsittua iloisesti jokunen tovi, kunnes vihdoin ja viimein löydettiin oikea bussipysäkki. Joka oli täynnä porukkaa. Ja bussi oli täynnä porukkaa. ....odotetusti. Ja se bussikuski kuulosti joltain zombilta, örisi aina siihen mikrofooniinsa sillai, ettei siitä saanu mitään selvää. Meinasin revetä aina kun se "puhu" jotain. Noh! Joka tapauksessa päästiin Kinkakujille:

Kultaiseksi Paviljongiksi sitä kait näin suomalaisittain sanotaan...

Kinkakujin metsiköistä päästyämme nykästiin machapehmikset kiduksiimme, ja busseiltiin seuraavaksi Nijo-linnan luo. Bussin takaosassa matkustajia viihdytti lihava vanha mies, joka kuorsas takapenkillä oikein antaumuksella. Aina välillä sitä joku vilkaisi huvittuneena. :D

Nijo-linna on ehkä tunnetuin satakielilattiastaan. Paikan lattiat on siis rakennettu niin, että ne vikisee, kun niiden päällä kävelee, ettei sinne päässy yllättämään ei-toivottuja vieraita. Siellä sisällä ei saanu ottaa ollenkaan kuvia, mutta skannasin pienen osan esitelipareesta, se on tuossa vähän alempana.

Nijon muurilta näkyy iso Dai-merkki (). Tarkiottaa muuten suurta. ;3

Kierreltiin vielä ympäri Nijon puutarhaa, ja päiviteltiin sitä, kuinka hyvään ajankohtaan tultiin sinne. Paikka ois ollu varmaan tosi hirvittävän karmaiseva myöhemmin keväällä, kun kaikki ne kirsikankukkapuut ois ollu kukassa. Huh.

Nijo-linnan luota matkamme jatkui vähän erilaiseen pyhättöön, nimittäin kansainväliseen mangamuseoon.
Museon seinät oli vuorattu lähes kokonaan hyllyköillä, jotka notku japanilaisia sarjakuvia, tietenki myös muille kielille käännettyinä. Ihmisiä istu joka paikassa, käytävillä, portaissa, tuoleilla ja sohvilla lukemassa. Pari naista demonstroi, miten tehdään mangasivuja... Siellä oli myös muutama näyttely, vaikuttavin varmasti Ozamu Tezukan puisesta Feeniks-veistoksesta ja sen tekemisestä kertova sellainen. Sielläkään ei tietenkään saanut kameraa vilauttaa, mutta löysin linkin, mistä löytyy kuva tuosta 12-metrisestä linnusta. Piha oli sitten täynnä cosplayaajia ottamassa toisistaan kuvia. Olisin varmasti viihtyny siellä pidempäänki, mutta jalat oli aika tohjona kävelemisen jälkeen, ja päätäkin oli ruvennu särkemään ihanasti... joten päätettiin jättää mangan mekka, ja lähteä ettimään jotain syötävää...

toisin sanoen kakkua:

Skannit Kinkakujin, Nijo-linnan ja mangamuseon esitteistä

Kioton juna-aseman ostoskäytäviltä löytyi jännästi nimetty vaatekauppa.
Näitä löytyy vielä lisääki. Sapporossa on liike nimeltä "Otan tämän", ja sen lisäksi on vielä "Olohuone" ja "Ehkä söpö". (ketjun kotisivu)

Seuraavana aamuna käytiin vielä ostoskaduilla etsimässä kimonoliikkeitä, mutta eipä sellaisia sitten jostain syystä kauheasti löytyny, kaikkea muuta kyllä :'D joten päätettiin pistää Kioto pakettiin ja junailla itsemme Osakaan.

(BTW, kiitoksia kun oletta niin kärsivällisiä näitten kans. mulla alkaa aika täällä japskeissa käydä jo vähiin, mutta mie koitan päivittää vielä Osakan ja viimeisimmät kuulumiset ennen lähtöä. Osakassa ei "onneks" tapahtunu niin paljoa :'D mutta nyt häätyy taas lähteä viipottahmaan-> )

1. IHANAAAAAAAAAAAAAAA <3

2. Kiitos Anni päivityksistä ja turvallista kotimatkaa !!!!!!

T: Sirpa perheineen

3. keittiö, ihan mahtavaa x'D
    Ja oijjoi Kiotossa näyttää kauniilta, nuo bambut ja temppelit...!